یادداشت و مقالات

یکشنبه, 05 خرداد 1392 01:00

وندالیسم درشهر / 2

فصل دوم: جلوه های مختلف وندالیسم شهری وندالیسم یک پدیده ی منحصر به شهرها نیست و در روستاها و ابنیه ی تاریخی نیز به چشم می خورد، اما به دلیل پیچیدگی شهرها، جلوه های وندالیسم از تنوع و گستردگی خاصی برخوردار است. در این فصل…
در دنیای معاصر، زندگی مدرن و پر هیاهوی شهری زمینه ساز بروز مسائل و مشکلات بسیاری برای شهروندان ساکن در شهرهای بزرگ شده است . آثار هنری همیشه با روح انسان ها ارتباط بر قرار می کند و سبب پالایش روح و روان می شوند…
سه شنبه, 31 ارديبهشت 1392 09:51

مجسمه ها غنای بصری شهر

مجسمه‌های شهری نه تنها به غنای بصری شهر و فضای زیست اجتماعی ما کمک می‌کنند، بلکه به عنوان نمادها و نشانه‌هایی از فرهنگ و هویت جمعی ما قابل استناد هستند و از این بابت است که باید رویکردی تازه‌تر و جدی‌تر به آنها داشت. برگزاری…
دوشنبه, 30 ارديبهشت 1392 12:24

وندالیسم در شهر / 1

مقدمه: روانشناسان محیط نگر بر این باورند که انسان و محیط تاثیری متقابل بر یکدیگر دارند. به دیگر سخن، به همان اندازه که ما می توانیم محیط زندگی خود را دستخوش تغییر نماییم، عوامل محیطی نیز می توانند افکار، احساسات و رفتارهای ما را تحت…
یکشنبه, 22 ارديبهشت 1392 12:19
پای حرفهای دکتر جهانشاه پاکزاد

مدنیت و فرهنگ شهروندی

شهر و پیاده پیاده راه در واقع مسیری است که در آن الویت تام با پیاده است. خودرو شخصی و ماشین های حمل بار فقط برای تخلیه بار و در زمان های خاص می توانند وارد شوندو در واقع یک محل تعامل، تفرج و خرید…
مقدمه: همایش نورپردازی شهری در بوستان گفت‌و‌گوی تهران که در زمستان1387 برگزار شد، مجالی بود برای نگرش عمیق‌تر به مقوله نورپردازی در شهرها و کاوش در پیشینه بهره‌گیری از نور در زندگی انسان. سخنرانی دکتر مهدی حجت در این همایش درباره پیشینه نورپردازی در ایران…
سه شنبه, 10 ارديبهشت 1392 08:09
گفتگو با دکتر ورامینی عضو هیئت علمی دانشگاه

کمبود قوانین، حلقه مفقوده ساماندهی تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی چه کارکردهایی می‌توانند داشته باشند؟ دکتر ورامینی: تبلیغات محیطی می‌تواند نقش آموزشی، صرفاً تجاری و یا حتی فرهنگی داشته باشد و چون مخاطبان خود را در یک فضای ارتباطی و مرتبط با منظر و ارتباط شهری قرار می‌دهد، در واقع با نام تبلیغات…
شنبه, 07 ارديبهشت 1392 09:58
مهرداد لاهوتی عضو فراکسیون شهری مجلس شورای اسلامی

استفاده از ظرفیت متولیان فرهنگی در تبلیغات محیطی

اگر متولیان فرهنگی در امر تبلیغات دخیل شوند، نگاه فرهنگی و اقتصادی میتواند غنای فرهنگی ما را تأمین کند. تبلیغات به ویژه، تبلیغات محیطی آنگونه که در سایر نقاط دنیا ساماندهی شده و دارای ریشه است، در کشور ما جا افتاده نیست و به شکلی…
چهارشنبه, 04 ارديبهشت 1392 12:01

روشنایی های شهر* / ح.طاهری

درسال های آغازین قرن بیستم، انسان گیج ازچرخش چرخ دنده، ماشین های بخار ،خفه شده در دود وبخار شهرهای صنعتی، بهت زده از هجوم جوامع روستایی و افزایش تمرکز نیروی کار ناشی از این مهاجرت، زندگی شهری خود را می دید که از همه سوی…
سه شنبه, 03 ارديبهشت 1392 01:00
گفت و گو با دکتر کامران ذکاوت

خاطرات جمعی شهر، موجب حفظ و قوام روح و مفهوم شهر است

همیشه چگونگی گسترش فضاهای شهری جدید با حفظ فضاهای خاطره ساز قبلی، چالش مدیران شهری بوده است. هویت شهر، به خاطره انگیزی فضاهای شهری آن بر می گردد و این حس، همان تعلق خاطر شهروندان به شهرشان می تواند باشد، اما اینکه چکونه باید این…
پیشینه مجسمه سازی در ایران به پنج هزار سال پیش بر می‌گردد. آثار مفرغی بدست آمده از لرستان، آثاری سمبولیک، ملهم از طبیعت و کاربردی‌اند. حجاری‌های ایران باستان دارای جنبه‌های مذهبی و وقایع‌نگار است و در آن‌ها توجه خاصی به نقوش حیوانی شده. به طوری…
چهارشنبه, 28 فروردين 1392 01:00

معضل شهری به نام سرویس بهداشتی

شنیده هایی که از کشورهای مختلف درباره سرویس های بهداشتی گفته می شود، داستانی جذاب برای خیلی هاست. حتما شنیده اید و یا با سفر به هندوستان دیده اید که مردمان این کشور با کمبود توالت های شهری روبرو هستند و به همین دلیل و…
شنبه, 24 فروردين 1392 13:07

محیط انسان را می سازد / ق.شیوا

این محیط است که آدم‌ها را می‌سازد. اتاقی را فرض کنید که در آن همه چیز آشفته است و چیدمان منظمی ندارد. برخورد اول فرد با این فضا اضافه کردن آشفتگی تازه‌ای بر بی‌نظمی موجود است. این اتفاقی‌ است که ناخودآگاه می‌افتد. در برخورد با…
چهارشنبه, 21 فروردين 1392 09:07

الزامات یک مجسمه شهری

در گیرودار زندگی پر دغدغه امروز، در ازدحام این همه بتن و آهن و سیمان، خیابان و اتومبیل و باز ازدحام که بی‌وقفه بر ما و زندگی و روحمان تاثیر می‌گذارند، چاره‌ای نیست جز تلطیف فضای زندگی جمعی و دستاویز قرار دادن هنر برای کمی…
برخی عوامل و اشکال مبلمان شهری ارگانیک از یک سو، و عواملی که برای زیباسازی شهر به صورت آگاهانه وهدفمند طراحی می شوند از سوی دیگر، مجموعه ای از مناظرشهری را ارائه می کنند که مکان یابی، مقیاس ساخت و ایجاد ارتباط بین عناصر و…

معرفی کتاب

  • همایش بازنمایی فضاهای شهری در هنر و ادبیات مجموعه مقالات به کوشش: معاونت برنامه ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران سال چاپ: 1392   امروزه فضای شهری به عنوان فضایی واسط میان دنیای درون و بیرون افراد نقشی عمده در روزمرگی های شهروندان دارد. بی شک شناخت کاربردهای این فضا در حوزه های متفاوت و بهره گیری از نظریه های روز دنیا ، کارشناسان و متخصصان شهری را در ارتقاء و بهینه سازی سطح زندگی شهروندان یاری خواهد کرد. کتـاب بازنمـایی فضاهـای شهری در هنر وادبیات با نگاهی کاربردی و بینارشته ای به مطالعات شهری، تلاشی است برای استمرار چنین دیدگاه مدبرانه وتوجه به پالایش شهر وفضاهای شهری در مدیریت شهری که می کوشد با بررسی و موضوعات مبتلا در جهـان و به خدمـت گرفتـن رویکـردهای پیشنهادی دیگران، شهر را به جایگاهی که شایسته برای زیستن شهروندان باشد، تبدیل نماید.    

آینه رسانه ها

آینه رسانه ها

نگارخانه