یادداشت و مقالات

چکیده: در نگاه به شهر در تئوری منظر شهری، شهر را حاوی «کالبد» و «روح» می‌دانیم. شهر علاوه بر فیزیک و ظاهر خود عبارت است از درکی که از آن در ذهن شهروندان شکل می‌گیرد. در این تئوری؛ این دو از یکدیگر منفک نیستند، بلکه…
مقدمه از دیدگاه اجتماعی/ فرهنگی، فضاهای عمومی به مکانهایی جهت ایجاد و تقویت مناسبات و روابط بیرونی، تعاملات، تغییرات و رویاروییهای اجتماعی گفته می شود که گروههای مختلف با خواستها و علایق متفاوت می توانند در آن جمع شوند ( رفیعیان و مهسایی ، 1384).…
مفهوم پیاده راه دو کلیدواژه ی "پیاده" و "راه" این مفهوم را محدود میکند. به این معنا که نوعی از حرکت که میشود ما به ازای "راه رفتن" را برایش تجسم بکنیم اینجا مطرح است. پس اساساً آن خمیر مایه ی اولیه، موضوع حرکت است…
تبلیغات محیطی تبلیغاتی است که در محیط عمومی‌ عرضه می‌شود مانند آنچه دربنرها، بیلبوردها، بدنه اتوبوسها و... دیده می‌شود. باید دانست که این نوع از تبلیغات بستر، ابزار و کارکردهای تبلیغاتی خاص خود را دارد. نقش این گونه تبلیغات نیز مانند سایر روش‌های تبلیغی درفرهنگ…
در این مقاله سعی دارم تا نقش تبلیغات محیطی را در شهرها و اثر آن را بر زندگی اجتماعی مردم و تجربههای شهرنشینی بررسی کنم. در سالهای گذشته نحوه بازنگری شرکتهای تبلیغاتی بریتانیا را در استفاده مناسب از فضاها، بخشبندی و حتی قیمت آنها را…
تبلیغات محیطی حوزه‌ای است که به شناساندن کالاها اختصاص دارد. گرافیک محیطی بخش وسیع‌تری از تبلیغات است و صاحبان سرمایه هیچ‌گاه برای گرافیک محیطی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. در واقع گرافیک محیطی مقوله‌ای است که با حمایت سازمان‌های دولتی و دولت انجام می شود و شرکت های…
چکیده: بخش مهمی از کیفیت فضای یک شهر به سیما و منظر شهری باز میگردد. بیتردید شهروندان بر سر اینکه یک شهر با دیوارهها، نماها و مبلمان شهری و پارکی کثیف، چرک و آلوده به انواع کاغذهای چاپی و رنگی مانند انواع تراکت، پوستر، اطلاعیه،…
تبلیغات محیطی در شهرهای ما بیش از آنچه بتوانیم نام تبلیغ را بر آن بگذاریم، تنها تابلوها و بیلبوردهای رنگارنگی هستند که نه تنها مخاطب را جذب نمی‌کند بلکه او را دلزده می‌کند. قطعاً زمانی که شما پیامی ‌را می‌خواهید منتقل کنید باید به محیط…
ظالمانه است که بگوییم تبلیغات محیطی در شهرمان با فرهنگ غنی ایرانی همخوانی ندارد اما حداقل باید پذیرفت که این وضعیت فعلی چشمنواز نیست. با وجود سود سرشار و وجود رقابت شدید در عرصه تبلیغات محیطی، شرایط به گونهای رقم خورده که خود مدیران شهری…
چهارشنبه, 28 تیر 1391 14:36

آلودگی بصری / م.حسینی تهرانی

در شهرهای امروزی آلودگیهای گوناگونی در اطراف ما وجود دارد. از جمله این آلودگیها میتوان به آلودگی هوا، آلودگی صوتی، آلودگی محیط زیست شهری و آلودگی بصری اشاره نمود. این آلودگیها علاوه بر تأثیر مستقیم بر سلامتی بدن ساکنان شهرها، تأثیر نامطلوبی بر سلامتی روانی…
.شهر: حیثیت کمّی، حیثیت کیفی شهر در کیفیت کالبدی اش، از آن جنس که ما در برنامه ریزی شهری می شناسیم (کاربری ها، تراکم، پراکندگی و...) لکه های رنگی را تشکیل می دهد که دور هم جمع می شوند و شهر را می سازند. در…
مهم ترین نکته  ای که باید به آن توجه کرد این است که امروزه تبلیغات از هنرِ گرافیک بهره می گیرد تا به اهداف خود دست یابد. گرافیک لزوماً یک حوزه بصری است که از دوران کهن با هدف انتقال مفهوم و زیبایی بصری از…
تبلیغات محیطی بسیاری از مردم را به یاد بیلبوردهای رنگارنگ و گران‌قیمت در بزرگراه‌ها می‌اندازد. ولی دامنه گستردگی آن شامل تمامی‌تبلیغاتی است که در مکان‌های عمومی، در معرض دید مردم قرار می‌گیرد. پوسترهای رنگی که روی شیشه سوپرمارکت‌ها چسبانده شده است، کاغذهای تبلیغاتی روی دیوارها…
مروری بر تأثیر گرافیک بر مطلوبیت تبلیغات محیطی دنیای معاصـر، فضایی است آکنده از پیام و اطلاعات فراوانی که به طور مستمر مبادله می‌شوند. در عصــر ارتباطات، به دلیل محدودیت‌های خاص زبان نوشتاری و نارسا بودن کلمات و واژه‌ها، گرافیک به عنوان مهم‌ترین رسانه ارتباط…
مقدمه مدت هاست تردد در پیاده روها برای بسیاری از شهروندان مشکل ساز وسبب شده شهروندان در کلان شهرها از ابتدایی ترین حقوق خود که سهولت در رفت وآمد است برخوردار نباشند. اما فقدان پیاده روهای استاندارد وعدم رعایت ضوابط لازم دراین مورد نیز کار…
صفحه15 از19

معرفی کتاب

  • همایش بازنمایی فضاهای شهری در هنر و ادبیات مجموعه مقالات به کوشش: معاونت برنامه ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران سال چاپ: 1392   امروزه فضای شهری به عنوان فضایی واسط میان دنیای درون و بیرون افراد نقشی عمده در روزمرگی های شهروندان دارد. بی شک شناخت کاربردهای این فضا در حوزه های متفاوت و بهره گیری از نظریه های روز دنیا ، کارشناسان و متخصصان شهری را در ارتقاء و بهینه سازی سطح زندگی شهروندان یاری خواهد کرد. کتـاب بازنمـایی فضاهـای شهری در هنر وادبیات با نگاهی کاربردی و بینارشته ای به مطالعات شهری، تلاشی است برای استمرار چنین دیدگاه مدبرانه وتوجه به پالایش شهر وفضاهای شهری در مدیریت شهری که می کوشد با بررسی و موضوعات مبتلا در جهـان و به خدمـت گرفتـن رویکـردهای پیشنهادی دیگران، شهر را به جایگاهی که شایسته برای زیستن شهروندان باشد، تبدیل نماید.    

آینه رسانه ها

آینه رسانه ها

نگارخانه