یادداشت و مقالات

در مطالعه با هدف برنامه‌ریزی برای تبلیغات شهری باید عوامل و فاکتورهایی را مورد توجه قرار داد. در حقیقت آنچه یک برنامه‌ریزی مدون و جامع برای تبلیغات محیطی نامیده می‌شود مشتمل بر فاکتور‌هایی است که در ذیل به آنها می‌پردازیم. 1. مبانی تبلیغات:یک محقق وبرنامه…
مروزه 8 نوع آلودگی در بیشتر کلان شهرها دیده میشود: آلودگی هوا، آلودگی آب، آلودگی نور، آلودگی صوتی، آلودگی رادیواکتیوها، آلودگی مغناطیس، آلودگی حرارتی و آلودگی منظر. در حال حاضر یکی از مهمترین آسیبهای شهری بر پیکر شهرها ناشی از آشفتگی و اغتشاش بصری است.…
چهارشنبه, 25 بهمن 1391 11:25
ضرورت هنر محیطی در شهر

مقدمه ای بر جشنواره هنرهای محیطی تهران / ا.نادعلیان

هنرمندان همیشه سعی دارند قلمرو های جدیدی را تجربه نمایند، افق های جدیدی را نشان دهند و روش های بیانی جدیدی را ارائه دهند. این اقتضای هنر است. از سویی دیگر پیشرفت فن آوری و تحول جوامع و انتظار مخاطب رویکردهای جدیدی را اقتضا می…
همه انسان‌ها در طول روز برای گذراندن زندگی، زمان زیادی را بیرون از خانه مشغول هستند. روستاها و شهرهای کوچک‌تر به دلایل زیادی از جمله آب و هوای خوب، میزان مناسب فضای سبز، عدم وجود ترافیک و آلودگی‌های صوتی و … شرایط مناسب تری را…
گرافیک محیطی اعم از محیطهای باز و بسته، عرصههای گوناگون را در بر میگیرد، که در هر دوی اینها، نقشعمده آن (اطلاعرسانی) میباشد. محیطهای بسته شامل فضاهای داخلی کلیه ساختمانها اداری و تجاری، مترو و همچنین نمایشگاهها و فروشگاهها میباشد که در آنها با استفاده…
مهمترین نکتهای که باید به آن توجه کرد این است که امروزه تبلیغات از هنرِ گرافیک بهره میگیرد تا به اهداف خود دست یابد. گرافیک لزوماً یک حوزه بصری است که از دوران کهن با هدف انتقال مفهوم و زیبایی بصری از آن استفاده میشد.…
انقلاب اسلامی ایران در سال 57، بی‌تردید یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخی سرزمین ما است که هم‌عصر ما روی داده است؛ انقلابی که منشاء تحولات بزرگی در ساختار سیاسی و اجتماعی ایران - و چه بسا بخش‌هایی از عالم شد- و مناسبات جاری کشور و…
قدمه گفتار اول این مقاله در صدد تبیین مختصر این آثار در چهار بخش اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است تا اهمیت موضوع و ضرورت چاره‌یابی آشکار‌تر شود. گفتار دوم نیز ضابطه‌مند سازی و کنترل این پیام‌ها را به عنوان چاره‌ جهانی مطرح می‌کند. این…
در تبلیغات آموزشی، اطلاع‌رسانی با هدف معرفی قوانین و ضوابط شهری، فرهنگ‌سازی و بهبود رفتارهای اجتماعی شهروندان صورت می‌گیرد و هدف از تبلیغات تجاری نیز فروش کالا و خدمات بوده و این نوع از تبلیغات بر روابط سرمایه و تولید و تلاش برای سود بیشتر…
چهارشنبه, 11 بهمن 1391 15:45

کارکردهای گرافیک محیطی

عصر حاضر، دوران ارتباطات است. در این دوران از فناوری های مختلفی برای ایجاد ابزار مناسب جهت برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات استفاده میشود. بهعنوان نمونه میتوان به ساخت ماهوارهها، تلویزیونهای انعطاف پذیر و کتابهای الکترونیکی اشاره نمود. اما در کنار تمامی فناوری ها و…
دغدغه اصلی که برگزاری همایش ملی معماری و شهر پایدار را جدی کرده است، تنها برگزاری صرف آن نیست. همایش هایی از این دست که به صورت ملی، بین المللی و منطقه ای برگزار شده است، همواره در دانشگاه های تخصصی برگزار شده است و…
همایش ملی معماری و شهر پایدار که در آبان ماه امسال برگزار شد توانست اساتید برجسته و به نام این حوزه را دور هم جمع کرده و موضوع مهم پایداری از سوی آنها به چالش گذاشته شود. با توجه به اینکه ویژگیهای جوامع امروز سبب…
برگزاری نخستین همایش ملی معماری و شهر پایدار و برقراری کارگاه های آموزشی در کنار آن توانست گام مهمی در نهادینه کردن موضوع پایداری شهر تهران بردارد. انسان در طول تاریخ شهرنشینی، هموار در پی یافتن فرمهای شهری جدید برای بهبود و اعتلای کیفیت زندگی…
تبلیغات محیطی بسیاری از مردم را به یاد بیلبوردهای رنگارنگ و گرانقیمت در بزرگراهها میاندازد. ولی دامنه گستردگی آن شامل تمامیتبلیغاتی است که در مکانهای عمومی، در معرض دید مردم قرار میگیرد. پوسترهای رنگی که روی شیشه سوپرمارکتها چسبانده شده است، کاغذهای تبلیغاتی روی دیوارها…
دیدهی بازاریابی و تبلیغات با تعریفهای مختلفی ازسوی کارشناسان مدیریت بازاریابی و تبلیغات ارائه شده است. مهمترین تعریفی که کاربرد تبلیغات را نشان میدهد؛ این است؛ تبلیغ یعنی برقراری ارتباط بر پایه برنامهریزی در جهت تأثیر افکار و احساسات و اعمال گروههای خاص بهمنظور هدفی…

معرفی کتاب

  • همایش بازنمایی فضاهای شهری در هنر و ادبیات مجموعه مقالات به کوشش: معاونت برنامه ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران سال چاپ: 1392   امروزه فضای شهری به عنوان فضایی واسط میان دنیای درون و بیرون افراد نقشی عمده در روزمرگی های شهروندان دارد. بی شک شناخت کاربردهای این فضا در حوزه های متفاوت و بهره گیری از نظریه های روز دنیا ، کارشناسان و متخصصان شهری را در ارتقاء و بهینه سازی سطح زندگی شهروندان یاری خواهد کرد. کتـاب بازنمـایی فضاهـای شهری در هنر وادبیات با نگاهی کاربردی و بینارشته ای به مطالعات شهری، تلاشی است برای استمرار چنین دیدگاه مدبرانه وتوجه به پالایش شهر وفضاهای شهری در مدیریت شهری که می کوشد با بررسی و موضوعات مبتلا در جهـان و به خدمـت گرفتـن رویکـردهای پیشنهادی دیگران، شهر را به جایگاهی که شایسته برای زیستن شهروندان باشد، تبدیل نماید.    

آینه رسانه ها

آینه رسانه ها

نگارخانه