یادداشت و مقالات

دوشنبه, 04 دی 1391 12:31

ساختمانهای مهجور / ی.جعفری

سرویس های بهداشتی یا همان دستشویی های عمومی ساختمانهای مهجوری هستند، مکان هایی که ضرورت وجودشان برای همه روشن و مشخص است اما هیچ کس حاضر نیست در مورد آن صحبت کند و ضرورت آن را به رسمیت بشناسد و حق مطلب را در مورد…
حفظ ارزشهای دینی زیباسازی شهر رعایت حقوق شهروندان  تبلیغات محیطی (Outdoor advertising) در تعریف آکادمیک به هر نوع تبلیغ خارج از نقطه نهایی خرید مشتری اطلاق می‌گردد. دیوارنوشته‌ها، بیلبورد، تبلیغات داخل خطوط مترو، ایستگاه‌های اتوبوس، پل‌های عابر و مکان‌های عمومی‌مانند هتل‌ها، پارک‌ها، شهرها و... مصداق‌هایی…
دوشنبه, 27 آذر 1391 15:59
مروری بر تأثیر گرافیک بر مطلوبیت تبلیغات محیطی

جامعه ما و تبلیغاتی که سرازیر شده اند / م.دهقان

در حال حاضر وضعیت تبلیغات محیطی در شهرهای ما چگونه است؟ تقریباً میتوان گفت که آشفتگی فعلی در منظر شهری به علت تعدد تبلیغات محیطی، در هیچ جا درکشورهای توسعه یافته به این صورت نیست و شاید بتوان این اوضاع به یک جنگ داخلی تعبیر…
امروزه تبلیغات به حیطههای مجازی راه یافته و با افزایش تعداد کاربران اینترنتی، شرکتهای بزرگ به تبلیغات اینترنتی روی آوردهاند و این عرصه به رقیب تبلیغات محیطی تبدیل شده است. در دنیا تبلیغات به یک تخصص تبدیل شده و شرکتهای تبلیغاتی از علم ارتباطات و…
سابقه تبلیغات بر روی بدنه وسایل نقلیه مقارن است با پیدایش و ظهور تجارتخانهها و رقابت آنها بر سر کسب سود بیشتر. هنگامیکه شرکتهای تجاری شروع به فعالیت نمودند، به منظور کسب درآمد بیشتر و جلب مشتریان، به تبلیغات روی آوردند. از جمله روشهای تبلیغی…
یکشنبه, 21 آبان 1391 09:22

شهر و پیاده / ج.پاکزاد

پیاده راه در واقع مسیری است که در آن الویت تام با پیاده است. ماشین های اضطراری مانند آتش نشانی، آمبولانس، حمل کالا و ... فقط برای تخلیه بار و در زمان های خاص می توانند وارد این فضا شوند. در واقع پیاده راه مکان…
مقدمه پیاده رهواری امروزه موضوعی بسیار جدی در مباحثات طراحی و برنامه ریزی شهری به شمار آمده و به عنوان ابزاری برای مبارزه با بسیاری از مشکلات فراروی زندگی شهری اعم از آلودگیهای محیطی، ازدحام و ترافیک، وابستگی به سوختهای فسیلی و ابزاری برای رسیدن…
2. روابط انسانی در پیاده رو در پیاده رو، اولین چیزی که در نگاه اول به چشم میخورد، حضور همه گروه های مردم صرف نظر از جنس و سن و طبقه اجتماعی و ....در کنار هم است که ترکیب منحصربه فردی را در آن به…
روش شناسی مطالعات فرهنگی در دوره های متفاوت از روشهای متعددی چون روش تحقیق کیفی استفاده کرده است و از این روش برای بررسی زندگی روزمره مردم یعنی جایی که در آن معناسازی اتفاق افتاده است استفاده میکند.  مطالعات فرهنگی با طرح زندگی روزمره در…
مقدمه هر تبیین جامعه‏شناسانه، اگر به زندگی روزمره ارجاعی نداشته باشد، تبیینی ناکارآمد خواهد بود. بسیاری از بنیان‎گذاران علوم انسانی، مسئله اصلی‏شان زندگی روزمره جامعه مدرن بوده است. متفکرانی چون فروید، مارکس، وبر، زیمل و دیگران نه‌ تنها برای مسائل اصلی، نظریات خود را درون…
چکیده: در نگاه به شهر در تئوری منظر شهری، شهر را حاوی «کالبد» و «روح» می‌دانیم. شهر علاوه بر فیزیک و ظاهر خود عبارت است از درکی که از آن در ذهن شهروندان شکل می‌گیرد. در این تئوری؛ این دو از یکدیگر منفک نیستند، بلکه…
مقدمه از دیدگاه اجتماعی/ فرهنگی، فضاهای عمومی به مکانهایی جهت ایجاد و تقویت مناسبات و روابط بیرونی، تعاملات، تغییرات و رویاروییهای اجتماعی گفته می شود که گروههای مختلف با خواستها و علایق متفاوت می توانند در آن جمع شوند ( رفیعیان و مهسایی ، 1384).…
مفهوم پیاده راه دو کلیدواژه ی "پیاده" و "راه" این مفهوم را محدود میکند. به این معنا که نوعی از حرکت که میشود ما به ازای "راه رفتن" را برایش تجسم بکنیم اینجا مطرح است. پس اساساً آن خمیر مایه ی اولیه، موضوع حرکت است…
تبلیغات محیطی تبلیغاتی است که در محیط عمومی‌ عرضه می‌شود مانند آنچه دربنرها، بیلبوردها، بدنه اتوبوسها و... دیده می‌شود. باید دانست که این نوع از تبلیغات بستر، ابزار و کارکردهای تبلیغاتی خاص خود را دارد. نقش این گونه تبلیغات نیز مانند سایر روش‌های تبلیغی درفرهنگ…
در این مقاله سعی دارم تا نقش تبلیغات محیطی را در شهرها و اثر آن را بر زندگی اجتماعی مردم و تجربههای شهرنشینی بررسی کنم. در سالهای گذشته نحوه بازنگری شرکتهای تبلیغاتی بریتانیا را در استفاده مناسب از فضاها، بخشبندی و حتی قیمت آنها را…

معرفی کتاب

  • همایش بازنمایی فضاهای شهری در هنر و ادبیات مجموعه مقالات به کوشش: معاونت برنامه ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران سال چاپ: 1392   امروزه فضای شهری به عنوان فضایی واسط میان دنیای درون و بیرون افراد نقشی عمده در روزمرگی های شهروندان دارد. بی شک شناخت کاربردهای این فضا در حوزه های متفاوت و بهره گیری از نظریه های روز دنیا ، کارشناسان و متخصصان شهری را در ارتقاء و بهینه سازی سطح زندگی شهروندان یاری خواهد کرد. کتـاب بازنمـایی فضاهـای شهری در هنر وادبیات با نگاهی کاربردی و بینارشته ای به مطالعات شهری، تلاشی است برای استمرار چنین دیدگاه مدبرانه وتوجه به پالایش شهر وفضاهای شهری در مدیریت شهری که می کوشد با بررسی و موضوعات مبتلا در جهـان و به خدمـت گرفتـن رویکـردهای پیشنهادی دیگران، شهر را به جایگاهی که شایسته برای زیستن شهروندان باشد، تبدیل نماید.    

آینه رسانه ها

آینه رسانه ها

نگارخانه