گزارش تصویری

آوا نما

  • یادداشت و مقاله
  • آموزش شهروندی
  • پژوهش
  • تجارب
  • کتابسرا
  • تبلیغات فرهنگی

انتشارات

  • راز خط و نقاشیخط- نگاهی به زندگی و آثار رضا مافی

    پديد آورنده: كاوه تيموري

    تا حدود سالهاي 47-48 در هنر خوشنويسي و نقاشيخط نوآوري هاي شده بود؛ اما نگاه مافي متفاوت بود. مافي در نقاشيخط به تركيباتي جديد دست پيدا كرد و با شناختي كه از رنگ و فرم داشت به نتايج قابل توجهي رسيده بود. به خصوص در آثار او رنگ هاي قهوه اي در طيف هاي مختلف خودنمايي مي كرد. استاد رضا مافي دستي توانا داشت و در خوشنويسي از شيوه غلامرضا پيروي مي كرد و طي سال هاي فعاليتش آثار ماندگار از خود به يادگار گذاشت. در هر چه در مورد رازهاي خط و نقاشيخط بررسي و تحقيق شود هنوز حرف هاي ناگفته بسياري باقي است كه مرور آن ها براي رهروان اين هنر والا به خصوص جوانان لازم و ضروري است.

    هنر نقاشيخط تيغ دومي است كه مي تواند با آفاتي چون ناآگاهي از مراحل كار و لوازم و زمينه هاي آن رهرو علاقمند را سر خورده و يا هنر او را تهي از عمق لازم فرهنگي و هنري كند. از اين حيث بازخواني تجربه مافي كه در عمري كوتاه تاثير پايداري را از خود بر جاي نهاد ضروري است و دركنار مطالعه و شناخت سلوك هنري ساير بزرگان مي تواند جورچين لازم را براي شكل دادن بينش هنري رهروان اين وادي فراهم سازد. مافي در درون سنت خوشنويسي و با نگاه ويژه به ميرزا غلامرضا راه هاي تازه اي گشود كه در تابلوها ي نقاشيخط او نيز تبلور يافته است.

    در اين كتاب سعي شده گوشه اي از اين سرمايه مورد تحليل و معرفي قرار گيرد. بر اين اساس كتاب حاضر در پنج فصل به شرح زير سامان يافته است.

    فصل اول: زمينه هاي اجتماعي، هنري و گرايش مافي به خط وخوشنويسي راهمراه با مراحل تحول هنري او مورد توجه قرار داده است.

    فصل دوم: شيوه و شگردهاي هنري مافي با بررسي روش كاري و تداوم سال هاي تجربه اندوزي او مورد توجه قرار گرفته و روي آوردن وي به هنر نقاشيخط

    فصل سوم: ويژگي هاي فني در خط نستعليق مافي مورد بررسي قرار گرفته شده است

    فصل چهارم: تلخيص مطالب پيش گفته ذكر شده

    فصل پنجم: گزيده آثار مافي

     

آمار بازدید

بازدید امروز 6982  
بازدید دیروز 22440  
کاربران آنلاین 20  
کل بازدید ها 10511105 
کل بازدید کنندگان  400858 

سازمان زیباسازی در یک نگاه

زیبا سازی شهر همواره در بین کارشناسان مسائل شهری از دو بعد کارکردی و بصری مورد مطالعه قرار می گیرد. "بعد کارکردی" به جنبه های عملکردی عناصر محیط و "بعد بصری" نیز به مقوله رنگ، فرم و ترکیب فضا و محیط می پردازد.